fredag 27 juni 2008

Läser i aftonbladet...

... om en familj som blivit anmäld till JO för att de inte bjudit ALLA klasskamrater till åttaåringens kalas. Nu tycker jag att det är vidrigt med mobbing, och tycker generellt att förslaget är rätt, men måste ändå ställa mig frågan: Hur kan det vara ett tvång att bjuda alla i klassen om man ska ha kalas? Det måste väl ändå vara upp till familjen i fråga att bestämma! Det måste finnas undantag som är ok utan att nån annan ska bestämma vad som är lämpligt.

Man kanske inte har råd att bjuda 30 ungar på ens ett lowbudgetkalas med enbart tårta och godispåsar? Och VEM har råd att bjuda så många om man t.ex. har bowlingkalas för ungefär 150:-/skalle?

Man kanske inte har plats för 30 barn hemma om man är ensamstående och bor i en tvåa?

När Molly fyllde sex år och Ludvig var nyfödd, fick hon bjuda 10 kompisar. Då var livet toksnurrigt -precis som nu iofs- och det var det jag kände att jag orkade med. Helst skulle det bara vara tjejjer också eftersom det brukar vara lite lugnare då. Hade nån sagt att jag var tvungen att bjuda hela klassen (32 barn) hade jag hellre bett om att få bli skjuten i huvudet.

Inga kommentarer: