fredag 28 november 2008

Följande har utspelat sig...

... mellan mig och pappelinatanten i designbutiken i Haga.

Jag kommer in i butiken.

Jag: Hej, jag skulle vilja köpa en Pappelinamatta.
Tanten (efter att ha pratat en stund med en vän i butiken och ignorerat mig): Jaha, vilken vill du ha?
J: Jag vill ha en svart Viggo, den som är två och en halv meter.
T: Åååkej, den har vi inte hemma.
J: Nehej... men man kanske kan beställa den?
T: Ja, det kan man... men vi har en här i en annan metallicfärg (drar fram en guldmatta).
J: Nej, men jag vill ha en svart. Tar det lång tid att få hem dem?
T: Vi har ju en här också, en randig... (plockar och drar i en massa mattor) och här! HÄR! Har vi en helsvart... men den är 3,5 meter den.
J: Nej, det blir för långt. Jag vill ha den tvåochenhalvan.
T: Jaha...
J: När kommer den om du beställer idag?
T: Jag ringer imorgon så kommer den på en gång.
J: Okej. Hör av dig när den kommer då. Tack!

Nästan två veckor senare. Inte ett ljud från pappelinatanten.
Jag ringer.

J: Hej, jag beställde en matta för två veckor sedan som skulle komma omgående.
T: Jaha?
J: Ja, det var en svart Viggo på 2,5 meter.
T: Ja, den är beställd.
J: Men har den inte kommit än? Den skulle ju komma direkt sa du.
T (nonchalant): Ja, alltså du behöver ju inte köpa den om du inte vill.
J: Jo, men jag vill ju ha den, men jag skulle helst ha velat ha den igår.
T (hånfnissar lite): Ja du... den kommer inte förrän i mitten av nästa vecka. Du behöver ju inte köpa den som sagt.
J: Jaha.... jaja. Okej.
T: Du vet att jag ringer när den kommer.
J: Mmmm... hejdå.

Beställer en från designonline istället som sagt. Den kommer på två dagar.

Igår ringer tanten:

T: Hej, nu har din matta kommit.
J: Men nu har jag beställt en på nätet som kom på två dagar, så jag har redan en.
T: Va?
J: Ja, du sa ju att jag inte behövde köpa den.
T: Vad taskigt!
J: Va? Du verkade inte bry dig speciellt mycket.
T: Ja men.... men.... man kan ju tänka sig för LITEGRANN om vilka man främjar.
J: Det var därför jag vände mig till dig i första hand. Men du var ju inte speciellt intresserad av att sälja något till mig.
T tyst.
J: Så nu vet du. Tack och hej.

Kärring!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, underbart att i sitt hemmakaos få sig ett gott skratt så här på morgonen

/Mia

Anonym sa...

Maria,duär så härlig!!!!
Svärmor Kram

Anonym sa...

AJLÖVJO!

Anonym sa...

AJLÖVJO!

Anonym sa...

Pliiis, berätta för mig som bara har morsans hemknutna ryamattor i lila och svart på golvet, vad en pappelinamatta är!