lördag 21 juni 2008

En sak som är skönt...

... med att vara småbarnsförälder är att man slipper vara bakfull på midsommardagen.

Annat var det förr.

Jag minns speciellt midsommarafton när jag var fjorton. Då satt jag och min bästis L vid alkoholistbänkarna och drack oss fulla på Michelob tillsammans med L's pojkvän M och ett mkt ökänt och tufft tvillingpar från Töcksfors, K och K. När vi hade druckit färdigt kom K och K på den briljanta idén att vi skulle krossa alla glasflaskor innan vi drog vidare. Detta verkade oerhört coolt, och det var jätteroligt ända fram till att det kom en Securitasvakt och tvingade mig och L att plocka upp alla glasskärvor. M och tvillingarna var ju ganska vana att springa så fort det kom en vakt/polis/annan auktoritär person så de var plötsligt bara borta.

Iallafall dröjde det inte länge förrän jag skar mig på en bit, så jag fick dispens från glasplockandet eftersom blodet bara forsade ut handen på mig. Här någonstans började hela världen snurra något alldeles vansinnigt, och förutom en rad höjdpunkter listade nedan, så är det oklart vad som hänt denna förtrollade natt.

1. Får stopp på blodflödet utanför McDonald's. Nån vänlig själ virar in handen i en halv rulle M-tork. Denna vänliga själ tycker dessutom att det vore lägligt för mig att prova snus och hjälper gärna till att stoppa in den under läppen. Kräks som en kalv över en McDonalds-soptunna.

2. Går hem till en kompis som bor mitt i stan för att försöka nyktra till. Dricker vatten. Panikäter lite grillchips för jag vet ju att det är bra att ha nåt i magen. Hinner springa ut på balkongen innan jag kräks över kanten. Nedanför står en bil parkerad. Spyan splaschar över hela motorhuven.

3. Det var ju på Skutberget vi skulle fira! Hittar några killar på vägen som kan skjutsa oss på sina pakethållare. Min förare cyklar omkull och jag rullar ner i ett dike. Tappert borstar jag av mig och vi åker vidare. Kransen hänger för länge sedan på sned.

4. Vi når målet. Mitt span J har cyklat hela vägen från Forshaga för att få träffa mig. Jag jublar överlyckligt och vi hånglar. Sen skulle han slåss med nån och sen minns jag inget mer.

Men det var en himla trevlig och minnesvärd midsommarafton.

Inga kommentarer: