måndag 17 november 2008

När jag var på väg till ICA Maxi...

... nu ikväll, fick jag ett telefonsamtal från Mattias. Då har en av grannmammorna varit och knackat på och velat prata med Molly som har varit elak mot hennes dotter.

Så hela storhandlingen slängde jag ilsket ner varor i vagnen, och retade upp mig som FAN över Mollys attityd. Jag är ju ingen "åh-min-dotter-skulle-aldrig-göra-så"mamma, utan mer en UNGJÄÄÄÄÄÄÄVELmamma.

Och jag körde fort på motorvägen hem, och på bron över älven var det ganska halkigt, och jag tänkte att om jag kör av vägen om dör nu så är min sista känsla i kroppen att jag är jävligt sur på min dotter.

Iallfall så gick jag och pratade med mamman när jag kom hem. Då hade följande scenarier utspelat sig under se senaste veckorna:

1. Molly ville inte sitta bredvid dottern på elevrådsmötet.
2. Molly frågade dottern hur de kunde leka med barnsliga svampar på skolgården.
3. Molly hade himlat med ögonen åt dottern.

Inte döallvarligt precis men jag blir vansinnig när Molly leker tonåring - jag är inte redo för en tweenie!!! Så jag åkte strängt och hämtade henne hos pappan och drog med henne till grannhuset för ett samtal och så att hon kunde klämma ur sig ett "förlåt". Och mamman mässade pedagogiskt om "du är ju lite äldre än E och då ser ju de lite yngre tjejerna upp till dig och då är det ju viktigt att vara en bra förebild...bla bla....vad modigt av dig att komma och säga förlåt Molly..." och jag spände ögonen i Molly och sa att det här kommer minsann aldrig hända igen eller hur??? och så fick hon skämmas lite och sen var det bra.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Världens bästaste mamma =)
(Men jag tror dock aaaallldddrrrig att Molly skulle bete sej illa)
Puss å ser fram mot julpyssel med din tonåring

Anonym sa...

Ser den trotsiga tonårs wannaben framför mig.... KRAM

Anonym sa...

Vad du är bra Maria,jag skulle agerat på samma sätt.Och Molly har verkligen tur som har enförälder som tar sådana saker på allvar.Också bra av Es förälder att hon tog kontakt.Bra!!!!!!
Kram från Maggis