tisdag 25 november 2008

Jo, så här...

... gör vi hemma hos oss med maten:

Storhandlar en gång per vecka på Ica Maxi, oftast måndag eller tisdag eftersom de då fyllt på med mycket färskt bröd och kylvaror. Dessutom får vi fylla på med mjölk och frukt ungefär en gång i veckan, från lilla apdyra Wallinders här på Norrstrand.

Innan jag storhandlar skriver jag ner en veckomatsedel, något annat funkar inte hos oss! Måste dock erkänna att jag inte följer den strikt - det går t.ex. bra att byta dag på maträtterna eller köpa pizza en dag om man är mer sugen på det. Summa summarum: Jag håller på och förvandlas till min mamma men är inte riktigt där än.

På helgerna planerar jag två maträtter eftersom alla äter lunch hemma, och det är oftast enklare mat som köttbullar och makaroner, pannkakor eller korv med bröd. På söndagar brukar vi äta brunch vilket är mycket uppskattat!

Jag älskar att laga mat, men har vanligtvis varken tid eller ork att göra värsta anrättningarna. Här är några vardagsfavoriter hos oss, förutom köttfärssås och spaghetti som alla har sitt eget favvorecept på!

Campbells kyckling - Strimla kycklingfilé, lök, vitlök och färska champinjoner och stek i stekpanna. Häll i en burk Campbells kycklingsoppa på burk och lika mycket mjölk. Servera med ris och favvogrönsakerna - oftast majs, gurka och/eller broccoli hos oss.

Baconpasta - Klipp bacon i småbitar och knaperstek i panna. Häll bort fettet! Koka upp matlagningsgrädde, majs och broccoli och häll i baconen igen. Krydda lite med nymalen svartpeppar. Man kan även ha i riven ost i såsen, vilket är gott. Servera med pasta.

Lövbiffswok - Strimla lövbiff och woka tillsammans med en påse wokgrönsaker. Häll på en matlagningsgrädde, några msk tacosås och lite soya. Servera med ris.

Pasta marinara - Stek lök och vitlök. Häll på två burkar krossade tomater, flingsalt, nymalen svartpeppar och en nypa socker. Strimla en kruka basilika och ha i, och riv parmesanost över. Servera med pasta.

Kycklingpasta med babyspenat - Stek strimlad kycklingfilé, häll på en burk färdig tomatsås och en påse babyspenat. Servera med pasta. Funkar även med köttfärs istället för kyckling!

Ugnsstekt lax - Äter inte barnen, men ändå... Blanda ihop olivolja, chiliflingor, dill, salt, svartpeppar och vitlök och pensla laxfiléer med. Ugnsbaka i ca 20 min, medan man kokar ris. Bakad potatis är också gott till. Servera med en kall sås med creme fraiche blandat med vitlök, dill, salt, svartpeppar och stenbitsrom.

Räkor i currysås - Inte heller poppis bland barnen tyvärr... Stek curry i lite margarin. Stek en stor hackad paprika och en hackad purjolök i curryn. Ha i en burk kesella och en burk creme fraiche och häll till sist i skalade räkor. Gott till ris.

Kycklingpasta igen... - Stek strimlad kycklingfilé ihop med rödlök, vitlök, paprika, zucchini, champinjoner, ja man tager vad man haver! Häll på färdig kyld pastasås, tex från Kelda, och blanda ihop alltsammans med pasta.

Hmmm.... måste gå och kolla mer på vad som brukar tillagas...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kommer o käkar hos er nån vecka så slipper jag vår trista mat ;)

Anonym sa...

oj, tack så jättemycket

/Mia

Anna i den vita soffan sa...

Halkade in på din blogg och har blivit fast här en lång stund! Så mycket roliga vardagsinlägg och jag känner igen mig i så mycket. Tack för en rolig läsestund!