tisdag 9 mars 2010

Det var väldigt vilken...

... handyman (eller -woman!) jag har blivit. Igår skulle jag hem till mamma för att montera ihop en mycket avancerad IKEA-lampa med tusen olika vågiga bitar i plast, som skulle trixas ihop och bilda ett klot. Sedan visade det sig att mamma glömt köpa en stickkontakt, så jag drog ner den gamla taklampan och joxade lite och bytte sockerbit och stoppade in den blå eltråden (eller vad det heter, alla vet vad jag menar) i rätt hål och VIPS! så satt lampan uppe och lyste vackert!

DIY är verkligen helrätt i tiden, va. Rot och Rut och allt vad det heter, forget it.

I och med mammas flytt har jag blivit kombinerad hantverkare och inredningsdesigner. Jag har valt mattor och hyllor och lite nya dekorationer ("less is more, mamma, LESS IS MORE!!!). Jag har skruvat ihop möbler och satt upp lampor. Svårt att säga vad jag gillar bäst. Men jag har ett ögonmått som heter duga och även satt upp X antal tavlor. Vattenpass is for losers, menar jag.

Nu har jag drabbats av grym hybris. Bytte helt ogenerat och enkelt mammas obehagliga toalettsits också.

Idag har jag fixat en taklampa hemma också som aldrig funkat riktigt bra. "Glapp i sladden", har vi sagt. Men efter gårdagens bravader tänkte jag att jag kan väl minsann fixa det dära glappet, jag som är proffs och allt. Då tog jag bort skärmen. Först satt ingen glödlampa i. "Nej, den tog vi bort när vi behövde en någon annanstans, den här lampan funkade ju ändå inte," tänkte jag. När jag sedan skruvade ner det vita höljet som döljer sladden... satt inte sladden i uttaget. Ooops. Så efter att ha satt i sladden och satt i glödlampan, funkade allt utmärkt.

Voila! Tänk vad man kan fixa va.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej fixare!
Du är välkommen till mitt ofixade hem!
Kram svärmor