söndag 25 januari 2009

Nu sitter jag här...


... och väntar på säsongstart av "Mia och Klara" i SVT kl 20.00.

Tycker att det ska bli kul, men är ju inte riktigt lika in löööv med Mia Skäringer efter hennes otroligt korkade uttalande om McDonalds i en krönika i Mama. Nu har jag ju inte kvar den där tidningen så jag kan citera henne, men det handlar iallafall om att hon har en diskussion med sin femåriga dotter huruvida man kan äta hamburgare varje dag. Det tycker inte Mia Skäringer att man kan, för då blir man tjock. Och tjock vill ingen vara. Men McDonalds skiter i alla individer och skiter i att folk blir feta. För McDonalds vill bara tjäna pengar.

Då undrar jag följande:

Vilket företag vill inte tjäna pengar till att börja med? Och varför ska McDonald's behöva stå till svars för så mycket av barns övervikt idag?

Så här är det: Äter du hamburgare och pommes varje dag utan att röra på dig, blir du fet. Äter du spaghetti och köttfärssås utan att röra på dig, blir du fet. Äter du mer än vad du förbrukar kommer du gå upp i vikt. Oavsett vad du stoppar i dig. Punkt slut.

Men det är klart att det är enkelt att slå på den själlösa hamburgerjätten med restauranger i Sverige men med hjärtat i USA. Att Max är lika delaktig i problemet pratar man ju inte om. Eller den lilla lokala pizzerian med skitschyssta Mustafa.

Men i grund och botten är just hamburgare ingen dålig mat i sig. Det är ju tillbehören man kanske kan se över. Och det är superlätt att faktiskt välja bort både ost och dressing på burgaren, och kanske välja sallad istället för pommes om man vill tänka på vikten. Men den stora boven är ju läsken! Varför klarar sig Coca-cola och alla bryggerier sig undan den här debatten? Jag blir galeeeen!

Men nu börjar det!

3 kommentarer:

Livet sa...

Håller verkligen med dig ang. fettdebatten! Äter du mer än vad du gör av med så blir man som mig = smygfet :-D

Iallafall- tänkte bara säga att jag följer sin blogg och tom. lagt till den i mina favoriter så jag har verkligen koll på er! :-D

Ha det bra.
/ Sara (mamma till Vilda, Molly, Filip)

Anonym sa...

Men vad du är vis min lilla syster! Håller helt och hållet med dig men det är lätt att skylla världens övervikt på McD. Det kommer vi nog få leva med resten av våra liv tyvärr.

Synd att en sån sympatisk människa uttalar sig så dumt. Tacka vet jag Tabita, hennes ungar äter nog McD var och varannan dag....

Anonym sa...

Maria jag tycker att du ska skriva till tidningen Mama(?)och svara på MS artikel,precis som du skrev i bloggen.Den var bra.
Kram och tack för lånet av Ludvig i helgen! Maggis