tisdag 17 maj 2011

Vi har börjat köra ett...

... riktigt bok-bonanza här på kvällarna. Samma gamla böcker tragglas igenom igen och igen vareviga kväll. Men häromdagen kom Ludvig med en annan bok. Boken om Bagar Bengtsson.

Den är ju lite sorlig, den här historien. Bagar Bengtsson blir ju sjuk och dör, och begravs inuti en limpa. Bara det är ju rätt så traumatiskt. Ludvig tittade länge på den där bilden. "Ligger han där, inuti brödet?" "Mmmm." Så blev det tyst igen.

Ludvig: Men hur ska ha ta sig till himlen då, mamma?
Jag: Eeehh... han blir liksom osynlig och flyger ut ur limpan och upp i himlen.
Tystnad.
L: Jag ska dö.
J: Alla dör, så är det...Hmmm... Men du ska ju bli en gammal gubbe först!
Tystnad.
L: Jag blir en ängel när jag dör.
J: Japp! Världens finaste ängel. Ja!!!
Tystnad.
L: Du kommer också vara i himlen då, för du ska vänta på mig. När jag dör så ses vi igen.
J: Ja, men jag ska ju inte heller liksom dö än. (hjälp!) Du ska ju bli vuxen först, och få barn och så.
L: (piper något ohörbart)
J: Vad säger du Ludvig, jag hör inte?
L: (med darrande miniröst) Jag vill inte dö.
J: Men det är inget man behöver vara rädd för. (PANIK!) I himlen är det skitbra Ludvig! När man är gammal och dör och kommer till himlen så får man spela hur mycket tv-spel som helst. (Ludvig lyser upp)
L: (med tindrande ögon) Får man?
J: Ja gud ja! Och man klarar alla banor på Donkey Kong på bara ett liv, och det finns riktiga Yoshis som man kan hoppa upp på och man kan kasta riktiga eldklot på Bowser och det finns nya supercoola Super Mario-bossar och ---
Mattias: (ropande från rummet bredvid) MEN GE DIG! HAN TAR JU LIVET AV SIG SNART!!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för morgonens asgarv :D

/Mia