lördag 30 oktober 2010

Noll blogglust alls...

... idag. Tråkig dag med frustration och allmänt störigt tillstånd. Less, förbannad och uppgivenhet.

Farmor ligger på sjukhus igen också. Jag tog med mig mamma och åkte dit. Farmor låg och sög på en inhalator som det sprutade syre ur. Det såg ut som om hon låg och rökte en bong. Jag skrattade så jag grät. För att hon såg så lustig ut. Men också åt det bisarra i situationen. Hon orkar inte ens sitta upp själv nu. Pappa tror inte att hon kommer hem igen.

"Vem är du?," frågade farmor och tittade på mamma. "Det är ju jag, Pia, Marias mamma," svarade hon. "Jaha, Pia!", svarade farmor glatt. "Hur gammal är du nu? Trettio?"

Farmor svamlade tyst som vanligt. Idag berättade hon att min gammelmormor Rut dog av kvävning när hon satte en brödbit i halsen när hon var åttiofyra. Man vet inte vad som är sant.

Pappa berättade att farmor blir mycket glad över mina besök. Hon hade dragit den klassiska anekdoten om när jag sex år gammal hade frågat henne om hon hade knullat någon gång. Pappa hade skämts för att farmor skulle berätta den nu när hon delar rum med två andra tanter. Men jag tänker att det är väl inte en jävel som hör vad hon viskar om.

1 kommentar:

Anonym sa...

Maria,tråkigt med din farmor! Mysigt med Ludvig i lördags! Han är den borne regissören-vi lekte idet lilla rummet på biblioteket och han ledde elegant handlingen vidare i leken! Så roligt. När du hämtade oss...sa Ludvig så varmt "jag har saknat dig mamma" !!!! Kram från svärmor