söndag 12 september 2010

Nästa söndag är det...


... val i Sverige. Ett svårt val i år tycker jag! Jag har alltid varit sosse men vet inte vad jag ska rösta på i år. Jag gillar ju inte Mona.

Sedan är politiken inte så bred i Sverige idag; partierna är ganska lika. Och personligen gör det mig ingenting om alliansen får sitta kvar, eftersom jag inte lever ett sådant liv som "drabbas" av deras politik med privatisering av sjukvård, skolor och annat. Däremot så tycker jag att det är bättre för samhället (och framförallt de "utsatta" - jag har själv varit ensamstående mamma med typ 0 kronor i lön) i stort att vi får en röd regering.

Men rösta ska jag, naturligtvis. Faktum är att jag blir skitarg på folk som inte bryr sig. Som tänker att det inte spelar någon roll. Okej om man är missnöjd med allt och inte hittar något parti som passar. Då kan man iallafall lyfta arslet ur soffan och rösta blankt.

Man ska rösta för att man kan! Det finns massor av människor runt om i världen som dött för sin kamp att få säga vad man tycker! Det är ingen självklarhet att få rösta, även om vi i Sverige kan tro det. Och det här är enda dagen på fyra år där alla människors röst har lika värde. Kom ihåg det! Iväg och rösta!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Väl talat Maria!!!Kram svärmor

Lotta sa...

Precis! Hellre att soffliggarna röstar blankt än att ge fan i o rösta alls. Att rösta är inte bara en rättighet, det är en skyldighet oxå ;)