söndag 27 februari 2011

Jag brukar inte kommentera...

... aktualiteter som det skrivs om i tidningen, men här känner jag att jag fanimej har tappat tålamodet.

Jag är så oerhört trött på denna 90-talsgeneration som är så vana att få allt serverat, och blivit curlade så till den grad att de helt plötsligt inte vill jobba. Som inte klarar av vanligt arbete utan att tycka så himla synd om sig själva. Det är dösvårt att 1) komma i tid och 2) arbeta hela dagen. Och jag kräks på denna mentalitet, att varför ska man göra något som någon annan kan göra åt en?, som porträtterats den senaste tiden bland annat i SVT:s dokusåpa "Ung och bortskämd".

Att jobba på McDonald's innebär inte att man bara står i kassan eller steker hamburgare. Det ingår, naturligtvis, en hel del städande också - framför allt under tider på dygnet när det inte är mycket gäster. Att skura toaletter och handfat - ja, även med tandborste för att få riktigt rent i alla vrår! - är något som alla har gjort någon gång. Och ja, raster läggs när det är lite att göra. Inget konstigt med det heller. Och om det är toklite att göra och folk inte vill gå hem tidigare - ja, då får man göra saker som man normalt inte hinner med till fullo - till exempel: extra städning av toaletter. Man får inte bara sitta och rulla tummarna och stå och hänga. Arbetsmoralen i det, kära nittioatalister?

Sedan är det ju så himla hemskt att McDonald's anställer så många unga och utnyttjar dem. Att majoriteten av alla dessa 12000 annars skulle stå utan jobb är det ingen som pratar om. Och tittar man på medarbetarundersökningar så visar det faktiskt att åtta av tio skulle rekommendera McDonald's som arbetsplats. Men det är ju alltid väldigt tacksamt att sparka på det stora amerikanska företaget.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Trevligt att det inte bara är jag som sitter och gnisslar tänder framför Aftonbladet på söndagmorgon. /A.J

♥ Bina ♥ sa...

Jag har nog aldrig besökt en M-toalett som KAN ha skurats med tandborste.. tyvärr.

Resten håller jag med om... vad tror vissa man får lön för?

Trevlig söndag!
KRAM

Mamasnest sa...

Tänkte faktiskt samma sak som du när jag läste artikeln.

Lotta sa...

Så sant! Tur att det inte är alla som är lika bortskämda iaf. Men jag tycker iofs att attityden överhuvudtaget hos många yngre är lite slapp. Eller MYCKET slapp ;) Var fanns artikeln? Vill oxå läsa... =)