söndag 13 februari 2011

"Vad vackert det är...

... ute, när det är så ljust och fint, med all snö överallt", sa Mattias igår när vi åkte hem från Bergvik. Ja, men visst är det. Innan den blivit grå av avgaser och gul av kissande hundar och innan den blivit stenhård för det har frusit-tinat-frustit-tinat ganska mycket den senaste tiden.

Just idag är en sådan underbar dag med många minusgrader och perfekt vintersol. Jag vill baka bullar och att barnen ska leka med Briotåg medan vi har på tv:n i bakgrunden med skidåkning och bjällror och mellantider. Jag älskar sånt. Och det påminner mig om när jag var liten, och morgnarna när pappa låg i soffan på Gitarrgatan, iklädd en vinröd morgonrock i något plyschliknande material. Då kunde man krypa ner och kolla på Thomas Wassberg och Gunde Svan  och och stoppa in de små iskalla fötterna mot pappas ben så att de blev varma igen.

Men problemet är att jag kanske inte orkar baka idag för jag är rätt så trött, och Mattias är inte så intresserad av skidåkning, och barnen vill hellre kolla på Nick Jr på tv. Så vad gör vi nu?

Inga kommentarer: