torsdag 29 juli 2010

Ända sedan Jerker var...


... här häromkvällen, och vi satt och hade en lite musiktrip down the memory lane (vi lyssnade på allt från Howard Jones och House of Pain till Nationalteatern och Billy Idol), har jag tänkt mycket på hur annorlunda det var när vi var barn jämfört hur barnen har det idag.

Ett exempel är det här med när barnen badar. Mina ungar slängs i badet nästan varje dag; dels för att slå ihjäl lite tid, dels för att de tycker att det är roligt och dels för att de faktiskt är ganska skitiga efter en hel dag i sandlådan.

När jag var liten var det tvagning som stod på schemat på onsdagar och lördagar - och enbart då. Jag har alltid haft långt hår och drömde mig sjuk efter att nån enda gång få använda balsam istället för att grina mig igenom borstningen efteråt. Men icke! Balsam var en onödig utgift. Jag bad om att få Finesse schampoo som var oerhört lyxigt på den tiden, och gav ett ganska lent hår trots allt. Nix. Respons slog mamma till på ibland och det var det flottaste vi fick. Timotei var annars tidens melodi.

1 kommentar:

Lotta sa...

Åh! Timotej! Nostalgi =) Förresten var söndagskvällarna vigda till bad hemma hos oss då man var liten....för man skulle vara ren o fräsch till skolan på måndag (?). Å så fick vi tvätta oss efter gymnastiken i skoolan o efter alla jävla träningar o sporter man höll på med på olika sportanläggningar...så när jag tänker efter så måste min familj ha varit förbannat snåla på vattnet då...eller? Nej, allt var nog inte bättre för ;) Här badar ungarna vareviga kväll...för skoj skull och för att de behöver ;)