onsdag 14 april 2010

Idag har jag varit på...

... Forex och växlat pengar. Och vilket jävla företag det var!

Egentligen började det hela igår, när jag kom dit första gången. Jag hade glömt att anmäla mitt uttag på banken - vilket jag var tvungen att göra eftersom det var ett såpass högt belopp. Då tänkte jag att jag kan ju ta det på VISA-kortet istället - men när jag kom till Forex gick inte transaktionen igenom då det räknas som ett kontantuttag och inte ett kortköp. Nordea har tydligen någon spärr mot för höga belopp.

Fick tips om att komma med postväxel så skulle allt gå bra, så idag åkte jag till banken och skaffade en sådan. "Här är postväxeln, och här är kvittot som du sparar till dig själv om det skulle hända något," sa banktanten på bred värmländska (hon var ganska bred över baken också).

Så då åkte jag ner till Forex. No problemo. Tjejen - som för övrigt kände igen mig från dagen innan - tog mitt körkort och gick iväg för att ringa banken och kontrollera. När hon kom tillbaka efter tio minuter sa hon att det gick bättre nu... men att jag inte kunde få ut pengarna eftersom jag försökte identifiera mig med ett förlustanmält körkort.

Men whatthefuck!?!!!? Sedan kom jag ju naturligtvis på vad som hänt.

För det var nämligen så att jag anmälde mitt körkort som borttappat, efter att Love kastat frisbee med samtliga mina kort för över ett år sedan. Körkortet och H&M-kortet återfanns aldrig så jag beställde nya. Men när jag och Mattias var i New York i september hade vi tagit med oss den gamla laptopen - och när vi öppnade dragkedjan för att plocka fram den ramlade körkortet ut... så då hade jag plötsligt två körkort.

När jag hade väskincidenten för några veckor sedan förstördes ju även plånboken, så jag har haft alla mina kort och pengar löst sedan dess. Alltsammans har legat huller om buller i en låda i hallen, så jag tog väl fel när jag skulle till banken.

Ju mer jag svamlade om detta, desto mer osannolik lät min historia. Jag hörde själv att jag lät som urtypen för en bedragerska. Men iallafall så åkte jag hem för att hämta det nya körkortet - vilket jag naturligtvis inte hittade i stressen. Så jag roffade åt mig passet istället och tänkte att det går lika bra.

Tillbaka på Forex frågade de mig varför jag inte hade det nya körkortet med mig som identifikation. När jag sa att jag inte hittade det var de tvungna att ringa en massa andra samtal, och jag var tvungen att springa till bilen för att hämta kvittot från banken och hej baberiba. De tog kopior och mumlade och jag började bli stressad över att jag var sen till dagis - men vågade inte säga något, för bedragerskor brukar bli nervösa så jag tänkte att de ringer väl polisen om jag säger att jag måste dra lite hastigt och lustigt.

Tillslut fick jag iallafall mina dollar. Och jag bad så mycket om ursäkt över strulet och att jag verkade så uppjagad. Och så hämtade jag barnen lite för sent, men gillade läget.

PS. Pernilla, du måste berätta för dina arbetskamrater att jag normalt sett inte är så här koko.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ha ha ha.... Ja det kanske jag borde man tänker inte ;) Det kanske är det som roar mest? Löv!!