torsdag 28 maj 2009

Vilken jävla...

... dag! Gode Gud å Jesus i himlen.

Vaknade strax efter fem i morse. Love smågnällt hela natten för han var så tät i näsan att han hade svårt att suga på nappen. Och så hade han feber.

Ringde jobbet vid halv sju. Alla tyckte att det var ett under att vi inte vabbat på över två veckor!

Lämnade Molly på skolan. Lämnade Ludvig på dagis. Lämnade bilen på verkstaden och blev hemskjutsad av pappa.

Hemma. Tvättade, bakade bullar, organiserade i hallen och rensade i garderober. Upptäckte att bredbandstelefonin slutat fungera, samtidigt som min mobiltelefon helt plötsligt drabbades av nätverksfel och att den inte fick någon mottagning.

Plötsligt piper mobilen till och någon har lämnat meddelande på mobilsvar. Då är det Mollys fröken som ringer och talar om att Molly är otröstlig efter att ha fått färg på sin nya Ed Hardy-tröja. Strax därefter kom hon hem och torkade tårar och bytte om. Tröjan åkte i tvättmaskinen efter fläckborttagning (och nästan allt gick senare bort, men jag tvättade den på 75 grader så tyvärr hade all färg från glitterstenarna försvunnit).

Åt lunch och lade oss och sov en stund ihop. Molly kom hem efter skolan och efter ett besök affären där hon köpt jordgubbar och festis till dagis-picknicken ikväll.

Strax därefter ringde hemtelefonen som plötsligt vaknat till liv. Då var det Ludvigs dagisfröken som talade om att han ramlat under en mycket intensiv dans, och slagit upp hakan och blödde. Å vi borde väl kanske åka och se över det. Och hon hade ringt flera gånger både hem och på mobilen men inte lyckats komma fram, så nu hade hon tillslut fått tag på min svärmor som var på väg dit.

Margarete kom hem med Ludvig som hade ett stort plåster på hakan, och jag hade precis hoppat i ett par jeans för att åka till akuten. Men här någonstans blev det kortslutning.

Jag hade ju ingen bil för den var på verkstan
och varför hade inte bilmekanikern ringt som han skulle
så jag ringde till Mattias och sa att nu har vi en KRIS
och vem fan kan skjutsa oss?
Margarete kom ju i en bil som hon lånat av grannen
men grannen behöve ha den tillbaka ganska snart
och pappa jobbade
och hur fan gör vi nu?
Å jag ringde till mamma och bad henne ringa Peter
och säga att vi inte alls kunde åka till verkstan och hämta bilen
för bilmeken hade inte hört av sig så jag hade ingen aning om hur det blir
å förresten så måste jag åka till akuten med Ludvig som blöder
Å jag ringde till Johanna å sa att hon inte alls behövde hämta Ludvig på dagis
för vi ska till akuten nu för han har ett djupt jack
men jag hade lovat att bjuda henne och Folke på mat innan vi skulle på dagispicknicken
så kom förbi och ät iallafall, det finns mat och Maggis är hemma med Love och Molly
Å Mattias ringde tillbaka och sa att bilen kostar 2000
men den är inte klar förrän imorrn
Så jag åkte taxi till akuten för 145 spänn
och Ludvig blev ihoplimmad och tejpad
för de syr inte gärna nuförtiden om det inte saknas stora köttbitar i såren
och så fick han en mjukisgiraff för han var så duktig

Å när vi kom hem så åt vi mat; jag, Molly, Ludvig, Love, Margarete, Johanna och bebi F.
Å efter det hade vi picknick på en filt i vardagsrummet och kollade på film. Love stoppade i sig hela nävar av bokstavskex.

Sedan var det dags för tvagning och pyjamas.

Och nu har jag precis köpt mig lite hushållsnära tjänster i form av godnattsageläsning med Ludvig, dammsugning av nedervåningen och tvättvikning. Å Molly är trettio kronor rikare.

4 kommentarer:

lillaj sa...

maria, du är en superkvinna!
tack för mycket god mat och trevlig fika!
Puss

Lotta sa...

Gah...jag upptäckte att jag läste ditt inlägg snabbt och utan att andas...å så pustade jag högljutt ut på slutet. Ungefär som jag kan tänka mig att du gjorde då allt lugnat sig, haha.

Mamasnest sa...

Det är rätt, man ska muta och hota barn! :-D

Anonym sa...

Kände samma sak... Andan i halsen hela inlägget. Var det meningen har du verkligen lyckats! Krama alla dina kids hemma även om du inte vill.

Kram