tisdag 19 juli 2011

Den senaste tiden har Ludvigs...

... sovvanor verkligen eskalerat till det sämre. Ofta har han inte ens somnat innan han börjar skrika hysteriskt - eller andra gånger sover han en kvart innan han vaknar och är helt utom sig. Jag misstänker att han drömmer mardrömmar, men ofta är han så borta att man inte ens kan få ut honom ett vettigt ord, än mindre trösta.

Iallafall så har han ju verkligen vant sig vid att sova i vår säng, och eftersom vi lite smått har börjat planera att byta rum och då också byta säng till en normal dubbelsäng, tänkte jag att jag skulle försöka hjälpa Ludvig lite på traven. Så han känner att han vågar, och att det inte är farligt att sova hela natten i sin egen säng.

Så han har fått ett schema med stjärnor, där han får en stjärna varje gång han sover en hel natt i sin egen säng. Och när han kommit upp i tjugo stjärnor får han välja ett nytt tv-spel som pris. Detta fina kan man alltså följa på vår kyl!

I går morse fick han då sin första stjärna - efter att ha vaknat vid 22.30 och somnat om på eget bevåg, vaknat klockan 02 och kommit in till mig och frågat om det var morgon - men sedan gått tillbaka och lagt sig och somnat om i sitt eget rum, och vaknat klockan 05 då han insett att det var morgon (och fick därmed en stjärna, men jag sa också att han borde sova vidare någon timme bredvid oss - vilket han gjorde.)

2 kommentarer:

Lotta sa...

Hm...har han "nattskräck" kanske stackarn? Hade min äldste son i tre-fyraårsåldern. Inte skoj... =/

Anonym sa...

Pluttungen,fint schema dock! <3
Nattskräck hade en kompis son också,vaknade gallskrek var helt borta o okontaktbar..gick över efter en tid./Theres