tisdag 25 januari 2011

Fy vad jag är less på...

... att blogga. Det färgar av sig rätt tydligt i mitt skrivande. Ändå har det hänt rätt så roliga saker, så det är inte det. Igår till exempel, hittade jag en liten thailändska i mitt kök, lagandes mat till hela familjen. Och hon strödde i frystorkade kryddor och fisksås och grönsaker från thaibussen. Det var väl typ det enda jag förstod av hennes dåliga engelska.

Och den lilla thailändskan var lite uppgiven över vissa saker, framförallt över att jag inte äger en riskokare. Sedan knöt hon upp några handdukar i köket, och så blev hon lite sur igen över att jag inte hade vispgrädde hemma utan bara matlagningsgrädde - som om jag visste att jag skulle ha sådant på lut!

Och när hon skulle laga khao pad så hade jag inget ris färdigt - återigen, ska jag ha sådant redo för eventuellt oplanerade thaibesök? - så då gick hon hem till sig och hämtade lite överblivet stelnat ris ifrån sitt eget kylskåp. Som vi sedan tuggade i oss, för det blev ju rätt så gott när det var klart. Och jag var väldigt väldigt pinsamt svensk som inte tackade från djupet av mitt hjärta över matlagningskursen, utan mest kände mig obekväm med att ha en människa jag knappt känner stående vid min spis runt middagstid.

2 kommentarer:

Monkan sa...

Åh huga vad konstigt det skulle ha känts....dom som är så proffsiga i sin matlagning och har allt tänkbart hemma i sina skåp som en annan inte ens kan uttala i ord... hoppas det blev gott iallafall
monika

Anonym sa...

Är det en rolig saga,eller har det hänt på riktigt!???
Kram svärmor!