fredag 16 december 2011

Det här med sovrutiner...

... är väl rätt gulligt ändå. Så här ser det ut hemma hos oss på vardagarna, med de två små drakarna gullispluttisarna:

Klockan sju är det läggdags. Då har vi varvat ner med en saga eller lite tv. Love och Ludvig delar rum och sover i varsin säng. Love skriker "men jag VILL INTE sova!!!" några gånger, men lägger sig sen ner rätt snabbt. Och här börjar proceduren. Det ska pussas och kramas såklart, men sedan drar Ludvig igång sitt dagliga lilla korsförhör där jag måste svara enligt hans egenpåhittade facit.

Ludvig: Sov gott när du ska sova.
Jag: Ååååh taaack! (stor tacksamhet i rösten)
Ludvig: Sover du bättre då?
Jag: Mycket bättre.

Sedan byter vi, så jag säger "sov gott när du ska sova" och så svarar han på samma sätt. Och så fortsätter vi.

Ludvig: När ska du gå och lägga dig?
Jag: Klockan tio. (Lögn.)
Ludvig: Släcker du lampan då?
Jag: Ja.
Ludvig: Vad ska du göra nu?
(Här måste jag redogöra för vad jag ska göra närmaste timmen typ "först ska jag duscha, sen ska jag kolla lite på datorn, sen ska jag gå ner och hjälpa Molly med läxorna." Ibland tassar han upp för att kontrollera mig i smyg.)

Under natten få jag och Mattias sedan sällskap. Ludvig kommer först, lägger sig i mitten och somnar om. Några timmar efter kommer Love och han vill allra helst krypa in under mitt skinn alt. sova på min arm så jag är alldeles stel när jag vaknar. Men man gillar läget.

Och Love kommer alltid dragandes med sina snuttefiltar! Han har haft fyra olika, alla från Meandi och i samma typ av material. Men en ligger på dagis och en försvann i Thailand, och så finns det en han har tröttnat på. Så egentligen är det bara en snutte som duger på natten nu. Och denna snutte blev nerkissad en natt, varpå jag lade den i tvättkorgen - och Love vaknade naturligtvis helt tröstlös. I all hast ryckte jag till mig en av mina t-shirtar från byrån och stack till honom så han kunna snutta på temporärt. Den här t-shirten har han nu adopterat och vägrar släppa ifrån sig. Ni ser ju hur han har virat in sig i något vitt på bilden, ihop med snutten! Och jag kan förstå honom. Den är från Odd Molly och är supermjuk - men problemet är att jag egentligen vill använda den ganska ofta och kunde han inte fastna för något annat än en sexhundrakronorstisha???

Inga kommentarer: