fredag 4 juni 2010

Mattias är ute på...

... roligheter med Jerker och gamla kompisen F ikväll. Kent-kväll med tillhörande rödtjut och gamla minnen stod visst på schemat ikväll.

Jag är hemma själv med barnen. Johanna å F kom förbi på lite poolhäng och middag. Pojkarna somnade inte förrän vid halv nio. Jag och Molly sitter uppe - jag har tagit ett långbad med nya numret av Family Living och hon spelar obegränsat med Sims.

Molly fick en liten överraskning tidigare, då jag i samråd med min frisör kommit fram till att hon ska få göra lite slingor i luggen lagom till skolavslutningen. Det här är en belöning för att hon varit så duktig i skolan - och ja, hon har tjatat på mig länge men jag har sagt konsekvent nej.

Vilket påminner mig om när jag levde ihop med Mollys pappa, och Mollys storasyster Gemma var typ... åtta-nio och ville tona håret. Mamman sa nej; pappan sa nja och jag sa JA! (Att jag inte borde ha haft något alls att säga till om framgick inte.) Det fanns ju toningar som försvann efter 6-8 tvättar, för det läste jag på förpackningen.

Mamman gav med sig; jag och Gemma åkte till Bromley och inhandlade någon ljusbrunröd nyans som skulle passa hennes råttfärgade hår och åkte hem och satte igång. Ojojoj så flott hon skulle bli! Toningen skulle sitta i i ca 20-25 minuter, men jag sköljde ur det efter femton för att det inte skulle bli så mörkt.

Och när jag sköljer så märker jag att nästan ingenting försvinner. Vattnet är mörkt men håret är ännu mörkare. Och jag sköljer och sköljer och klumpen i magen växer, och jag tvättar håret och skrubbar så hon börjar kvida lite. Jag tänker att HERREGUD vad ska folk säga, och det är är inte alls lämpligt för en åttaåring. Jag blåser håret på henne för att få fram den riktiga hårfärgen när det är torrt, och jag blir alldeles stel när jag inser att fanfanfan ungen är klimakterieröd i håret. Och försvann det efter 6-8 tvättar? Glöm det. Utväxt fick det bli.

Hur jag skulle reagera själv om Mollys pappas fru gjorde något liknande på mitt barn? Det ska vi kanske inte gå in på här, men ett länge fängelsestraff kanske jag skulle få leva med.

Inga kommentarer: