tisdag 19 januari 2010

Andra USA-resan gick till...

... Houston igen. Reste runt i Texas ihop med Mollys pappa och Mollys gudfar Andy. Å en avkrok ner till Mexico, men det var som att åka hundra år tillbaka i tiden med vägar av gul sand, plåtskjul och lösspringande hundar överallt. Gränsstäderna mellan USA och Mexico är inte kända för att vara av hög klass precis.

Men San Antonio var fint! Och Dallas var maxat. Och efter den här resan höll jag Andy väldigt varmt om hjärtat. En sådan fin person! Jag är väldigt glad att vi fick chansen att komma varann så nära eftersom han gick bort hastigt 2001. K var ett gediget a-hole som vanligt.

En annan USA-resa gick till Ohio. Till en håla som enbart hade en mack och en diner. Där satt jag fast i ett gammalt hus medan K åkte och jobbade varje dag i en stad lite längre bort. Jag var gravid med Molly och satt inne och kollade på förlossnings-tv och grät hela dagarna. Och åt doritos, för det var det enda som fanns att tillgå. Mannen i huset hade en förkärlek till vodka och tranbärsjuice. Varje kväll somnade han ifrån den sista drinken. Och varje morgon när han vaknade hade hunden slickat i sig den istället.

Ohio var ändå väldigt intressant för mig som är intresserad av religion! Några eftermiddagar tog R med mig ut på Amish-hunting. Det var ungdomar som åkte häst och vagn och flickor i hättor som gick längs vägkanterna. Och så gjorde de lapptäcken och byggde lador och annat strunt i trä.
Men den riktigt genuina USA-förälskelsen infann sig inte förrän jag satte min fot i New York första gången.

Inga kommentarer: