tisdag 25 augusti 2009

Vi pratar om...

... Forshaga på jobbet. Av någon anledning. Vad har man då för relation till detta ställe? Jag hade en pojkvän en gång i tiden som kom därifrån. Annars nada.

Men vänta! Jag hamnade ju i Forshaga en gång när ryktet hade spridit sig att det var en FF-fest där nånstans. Jag var väl typ fjorton år. Och det var höst.

När vi kom dit stod det några ganska ocoola och smusslade i fönstret bredvid dörren. En flicka hade telefonen tryckt mot örat. Vi hajjade liksom att det inte var nån idé att försöka ta sig in. Päronen var väl informerade.

Så vi strövade omkring lite rastlöst i Forshaga och väntade på att nästa buss skulle ta oss tillbaka till Karlstad. Det var jag och Kniv-Kalle och nån som hette Totte. Men ingen buss kom. Och så visade det sig att vi stått på fel hållplats och missat sista bussen. Nästa skulle gå vid sju-snåret på morgonen. Vad jag sa till mamma har jag inte en aning om. Och detta var ju innan mobiltelefonernas tid, men jag gissar att jag redan sagt att jag skulle sova över hos en polare.

Allt eftersom alkoholen gick ur kroppen blev vi jävligt frusna. Jag hade bara en bomberjacka med tischa som visade halva magen under och frös som en dåre. Men utanför konsum i Skived hittade vi vår räddning. Där utanför stod en gammal frysbox som vi kunde välta omkull och klättra in i. Jag och Totte låg sked för att få plats och för att tina upp litegrann och sova en sväng. Kniv-Kalle som var den minst omtyckta i sällskapet, fick sitta upp i boxen och hålla upp locket litegrann så vi fick in lite luft.

Det var en mycket märklig natt. Och mitt starkaste minne av Forshaga.

Inga kommentarer: