fredag 14 augusti 2009

Igår träffade jag min...

... fina, fina barndomsvän Marie som alldeles nyss fått sitt första barn, upphöjt i två. Hon har nämligen fått tvillingar för två månader sedan. Marie hade otvättat hår uppsatt i en liten knut. Pappan hade plötsligt långt skägg! Ja, jesus vad jobbigt de har med skrikdrakar.

"Helt plötsligt är vi inget annat än föräldrar," sa pappan. "Vi är varken ett par eller kompisar till våra bekanta. Vi är enbart föräldrar. Det är det enda i livet. Och vi kan inte ens gå i skift. Barnen skriker samtidigt, konstant."

Innan jag fick barn ville jag otroligt gärna ha tvillingar. Hade det faktiskt hänt hade jag nog tagit livet av mig med facit i hand. Och mitt hjärta lider med dessa småkids med magknip och deras maktlösa föräldrar som inte gör annat än vyssjar.

Inga kommentarer: